|
Effektivare affärskedjorEn affärskedja står inför många utmaningar och möjligheter att effektivisera arbetsmoment för butikerna, för leverantörer samt för den centrala organisationen. Enkelhet och effektivitet är en konkurrensfördel och kan göra hela kedjan lite mer lönsam.
Första steget är att identifiera återkommande rutiner som kan effektiviseras.
Vi för ett resonemang utifrån SeBra, en fiktiva optikerkedja med 20 butiker en butik på internet samt eget märke som även säljs genom återförsäljare.
Vanligt återkommande moment för en butik
- Beställning av kontorsmaterial och accidenstryck
Personal, telefonnummer och kontaktuppgifter finns lagrat i databasen och kunden får automatiskt rätt uppgifter på visitkort, anteckningsblock, namnbricka och tidsbokningslappar vid beställning.
- Profilkläder, skyltställ och tillbehör m.m.
Gör det enklare för butikerna att beställa genom att samla leverantörerna under ett och samma paraply.
Det finns egentligen inga begränsningar för vad som går att lägga in, allt från sandaler till konsulttjänster.
- Skyltar och kampanjmaterial
Låt butiken beställa egna skyltar som skapas genom mallar. Lägg upp beställning av kommande kampanjer för att få ut materialet till fler butiker.
- Enklare annonsering
Låt de lokala butikerna påverka annonserna i lokaltidningen genom att använda smarta mallar. De tillåts välja storlek på annonsen, välja produkter ur ett centralt framtaget urval, sätta egna priser och skicka ut en länk till annosmaterialet direkt till lokaltidningen.
- Lokala kundutskick
Butiker vill ofta nå ut med information till sina kunder men saknar lämpliga kanaler. Skapa enkla mallar för både kundbrev via post och via email. Kanske en mall för att skicka SMS.
- Lokalt produktsortiment - lokal katalog?
Alla butiker har inte samma fokus. Låt varje butik välja det produktsortiment som de vill ha med i sin lokala katalog.
Den lokala katalogen kan gå i tryck eller hämtas hem som lågupplöst PDF för utskrift lokalt. Kanske butiken ska få sätta egna priser?
- Lokala kampanj-/produktblad
Tillåt butiken att ta fram produkt- och kampanjblad för lokala händelser. Kunden sätter själv priset på produkten och får, tack vare mallar ett blad som följer företages grafiska profil.
- Stänger inte klockan 18
Det är före och efter stängning som butikspersonalen har möjlighet att hinna ikapp med de administrativa uppgifterna. Med lösningar som är tillgängliga dygnet runt ger ni er personal friheten att vara mer flexibel.
- Komma åt produktbilder, texter och logotyper
Ibland behöver en butik få tag i en logotype eller en produktbild. Med en cental lagring av material, åtkomlig via Internet blir det enkelt för kunden att hitta rätt information. Självklart egentligen.
Affärskedjan centralt har också moment att tänka över
- Central lagring av profil- och annonsmaterial - alltid uppdaterad
Logotyper, produktbilder, mallar och interna handböcker är lämpligt att ha i ett gemensamt filarkiv där man kan bestämma individuella behörighetsnivåer. Press och media kommer bara åt logotyper, annonser och bilder medans butiker och byrån kommer åt allt osv.
|
|
|
eConcept AB har bytt namn till Systembyrån AB och blivit en renodlad teknikpartner till företag, tryckerier och byråer som vill implementera händelsestyrd kommunikation och automatiserade processer. Systembyrån tar hand om det tekniska när du vill komplettera hemsidan, webshopen eller stötta säljkåren med genomtänka verktyg som hanterar digital och fysiskt material och automatiserade kampanjer.
Erbjudanden om t.ex. service och reservdelar och annan självgående kundbearbetning — tajmad till specifika händelser — ger dig många nya möjligheter till merförsäljning och relations- och varumärkesbygge!
Mer information finns på Systembyrån.
|