Variabeldata och personifiering - vad är det?Variabeldata eller Variable Data Printing, VDP förekommer ofta i samband med digitaltryck. Begreppet är ganska generellt och när det används tillsammans med termer som trycksaksmallar och personifierade trycksaker så uppstår ibland frågetecken.
Variabeldata är ett samlingsnamn för trycksaker som kan anpassas per exemplar
Det enklaste exemplet är adressering och till de mer avancerade hör utskick som anpassas efter mottagaren genom byte av text- och bildinnehåll.
Personifierade erbjudanden är anpassade efter mottagarens intresse eller köpbeteende
Att använda variabeldata gör det möjligt att skräddarsy erbjudanden till mottagaren för att öka svarsfrekvensen.
Nyckeln till lyckad personifiering är att känna till kunders köpbeteenden
Information som används för att erbjuda rätt produkter till rätt personer, i rätt tid och sammanhang.
En person som köpt en mobiltelefon uppskattar förslag på tillbehör som passar.
Köparen av en CD uppskattar att få erbjudande om att förhandsboka kommande CD från samma artist.
Personifierade erbjudanden genom variabeldata är inte begränsat till trycksaker, det kan med fördel även utnyttjas i nyhetsbrev och i viss bannerannonsering på Internet.
Trycksaksmallar använder variabeldata för att personifiera trycksaker
Mallverktyget använder dynamiska mallar för att ta fram trycksaker som följer företaget grafiska profil. De enklaste mallarna kan skapa kontorstrycksaker och de mer avancerade utnyttjar ger möjlighet att skapa kundutskick som skräddarsys med hjälp av variabeldata.
|